Ebben az 1995-ös cikkében Bryan Ronald Wilson professzor a vallás definiálása során felmerülő módszertani kérdéseket boncolgatja, különös tekintettel arra a problémára, hogy modern korunkban új vallások bukkantak fel, mint amilyen a Szcientológia, hogy megfeleljenek a modern spirituális igényeknek. Ez azt jelenti, hogy egyes új vallások a teológiájukat és a gyakorlatukat esetleg a hagyományos vagy normalizált vallási megnyilatkozási formáktól eltérő módon juttatják kifejezésre. Ám ez nem jelenti azt, hogy ezek bármiképpen kevésbé őszinte vallási formák. Sőt inkább türelmet, tiszteletet és védelmet érdemelnek, ugyanúgy, mint bármely olyan vallási megnyilatkozási forma, amelyet nemzeti és nemzetközi törvények védenek. Dr. Wilson számára a Szcientológia az egyik példa a „világigenlő” új vallásokra, amelyeknek „a világhoz való általában pozitív orientációjuk” van, továbbá „olyan küldetésük is, hogy szorgalmazzák a társadalmi reformot, különösen az életnek azokon a részein, mint például az egészségügy, az oktatás és a vallásszabadság”. „A Szcientológia – ahogy magyarázza – radikálisan különbözik mind a keresztény, mind a buddhista üdvözüléstani sémától, ugyanis kijelenti, hogy szabványosította és észszerűsítette a megváltáshoz vezető technikákat. Modern technikai módszereket alkalmaz szellemi célokra, igyekezve bizonyosságot és pragmatikusan igazolt rendszert vinni a spirituális gyakorlatokba. Olyan időszakban bukkant fel, amikor a szekuláris világban egyre nagyobb súlyt kapott a tudomány, és a Szcientológia szintén tartja magát ahhoz az elképzeléshez, hogy a spirituális felvilágosodáshoz és megváltáshoz az embernek racionálisan kell gondolkodnia, és uralkodnia kell a zavaró emócióin. A vallásos kifejezésmód jelenkori sokszínűségében, amely pluralista vallási kultúránk része, az egyik lényeges folyamatot képviseli.” Dr. Wilson végül azt a következtetést vonja le, hogy „ha fenn akarjuk tartani a meggyőződések és gyakorlatok szabadságának alapvető emberi jogát, elengedhetetlen, hogy megváljunk az arra vonatkozó régi sztereotípiáktól, hogy mi is alkotja a vallást”. A Szcientológia-egyház egyetért ezzel, és emiatt támogatja és terjeszti az ENSZ Emberi jogok egyetemes nyilatkozatát, hogy valóra váltsa az emberi jogokat. Ebbe beletartozik a Nyilatkozat 18. cikke: „Minden személynek joga van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságához. Ez a jog magában foglalja a vallás és a meggyőződés megváltoztatásának szabadságát, valamint a vallásnak vagy a meggyőződésnek mind egyénileg, mind együttesen, mind a nyilvánosság előtt, mind a magánéletben oktatás, gyakorlás és szertartások végzése útján való kifejezésre juttatásának jogát.”
Bryan Ronald Wilson Ph. D. (1926–2004) a szociológia címzetes docense volt az Oxfordi Egyetemen. 1963-tól 1993-ig az oxfordi All Souls College munkatársa volt, majd 1993-ban nyugalmazott munkatárssá választották. Több mint ötven éven át kutatta a kisebbségi vallási mozgalmakat Nagy-Britanniában, az Egyesült Államokban, Ghánában, Kenyában, Belgiumban, Japánban és más országokban. Dr. Wilson a szociológiai doktorátusát 1955-ben szerezte a London School of Economicsban, több tucat cikk szerzője volt, és több tucat könyvet írt, illetve szerkesztett, amelyek többek között: Sects and Society: The Sociology of Three Religious Groups in Britain (1961); Patterns of Sectarianism (edited, 1967); Religious Sects (1970, fordításban is megjelent franciául, németül, spanyolul, svédül és japánul); Magic and the Millennium (1973); Contemporary Transformations of Religion (1976, fordításban is megjelent olaszul és japánul); The Social Impact of the New Religious Movements (edited, 1981); Religion in Sociological Perspective (1982); The Social Dimensions of Sectarianism (1990); és A Time to Chant: the Soka Gakkai Buddhists in Britain (1994). Kiadott munkáit 1984-ben az Oxfordi Egyetem a díszdoktori cím (D. Litt.) adományozásával ismerte el. 1992-ben a belga Leuveni Katolikus Egyetem tiszteletbeli doktorrá avatta. 1994-ben a Brit Akadémia tagjává választották.
Szcientológia, társadalomtudomány és a vallás definíciója
James A. Beckford, szociológiaprofesszor Warwicki Egyetem, Anglia
Társadalmi változás és új vallási mozgalmak
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
A Szcientológia Egyház
Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsinki Egyetem, Finnország
Kapcsolat a Szcientológia és más vallások között
Fumio Szavada, a Josida‑sintó titkainak nyolcadik őrzője; elnök, Ahlul‑Bait Központ
A Szcientológia vallásos természete
Geoffrey Parrinder, metodista lelkész, professzor, összehasonlító vallástudomány, Londoni Egyetem
Vallási filozófia, vallás és egyház
G. C. Oosthuizen, a vallástudomány professzora, Durban-westville-i Egyetem, Natal, Dél‑Afrika
Szcientológia – Egy új vallás
M. Darrol Bryant, Vallástudományi Tanszék, Renison College, Waterlooi Egyetem, Ontario, Kanada
A hitehagyottak és az új vallási mozgalmak
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
Szcientológia: vallási rendszereinek és hitelveinek elemzése és összehasonlítása
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
Milyen megbízhatók a hitehagyottak beszámolói az új vallási mozgalmakról
Lonnie D. Kliever, Ph. D., a vallástudományok professzora
A Sea Organization és szerepe a Szcientológia Egyházon belül
Frank K. Flinn, Ph. D., a vallástudományok adjunktusa
A Szcientológia vallásos természetének rövid elemzése
J. Gordon Melton, Baylor Egyetem, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
A Szcientológia Egyház gyülekezeti szertartásai
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
Vallás-e a Szcientológia?
Alan W. Black, a szociológia docense, New England-i Egyetem, Armidale, Új‑Dél‑Wales, Ausztrália
Vallás-e a Szcientológia?
Dean M. Kelley, Krisztus Egyházai Amerikában Nemzeti Tanácsa
A vallási türelem és a vallási sokszínűség
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
Szcientológia – Egy Dél‑Afrikában jelen lévő vallás
David Chidester, az összehasonlító vallástudomány professzora, Fokvárosi Egyetem, Dél‑Afrika
Szcientológia: egy igazi vallás
Urbano Alonso Galán, a teológia és filozófia professzora, Gergely Egyetem, Róma
Szcientológia: egy módszer a szellemi önazonosításra
Mihail Szivercev, Orosz Tudományos Akadémia
Szcientológia: egy szertartásos közösség
Lonnie D. Kliever, Déli Metodista Egyetem
A Szcientológia és a vallásra jelenleg használt definíciók a társadalomtudományokban
Alejandro Frigerio, a szociológia docense, Katolikus Egyetem, Buenos Aires, Argentína
A Szcientológia és az iszlám – Összehasonlító tanulmány
Hadzsi Muhammad al‑Kaaim Szafa Szavada, elnök, Ahlul‑Bait Központ
A Szcientológia és a vallás
Christiaan Vonck, összehasonlító vallástörténeti tanszékvezető, Antwerpeni Egyetem, Belgium
Szcientológia – összehasonlítás a keleti és nyugati vallásokkal
Per‑Arne Berglie, vallástörténész professzor, Stockholmi Egyetem
A Szcientológia kozmológiája, antropológiája, etikai rendszere és módszerei
Régis Dericquebourg, a vallásszociológia professzora, III. Lille‑i Egyetem, Franciaország
A Szcientológia történeti-morfológiai vonatkoztatási rendszerben
Dario Sabbatucci, vallástörténész professzor, Római Egyetem
A Szcientológia igaz természete
Harri Heino, teológiaprofesszor, Tamperei Egyetem, Finnország
Szcientológia: vallási jellemzők
Frank K. Flinn, a vallástudományok adjunktusa, Washington Egyetem