Ebben a 2002-es jogi állásfoglalásában Bryan Ronald Wilson kiértékeli, hogy a Szcientológia Egyház gyülekezeti szertartásaira jogosan alkalmazható-e a vallási imádat megnevezés, és összeveti ezeket más tradíciókkal. Arra a következtetésre jut, hogy a Szcientológia szertartásai vallási imádatnak számítanak, de rámutat, hogy a kifejezés zsidó-keresztény értelmében a vallási imádat nincs jelen általánosan minden vallásban, így például a buddhizmusban és az unitárius univerzalizmusban. Ahogy Dr. Wilson írja: „Mivel a szcientológusok hisznek egy Legfelsőbb Lényben, és a gyülekezeti szertartásaik tartalmazzák a nagyrabecsülés és a tisztelet kifejezését e Legfelsőbb Lény iránt, és imával kérik ennek a Legfelsőbb Lénynek a közbenjárását, azt a következtetést vonom le, hogy a Szcientológia szertartásai ma megfelelnek a vallási imádat [...] szűken vett kritériumainak – még akkor is, ha néhány főbb, egyetemesen elfogadott vallási felekezet szertartásai nem felelnek meg ezeknek a követelményeknek.” A Szcientológia-egyházak 167 országban különféle helyeken kínálnak vasárnapi szertartásokat, továbbá Dianetika- és Szcientológia-szolgáltatásokat a hét minden napján.
Bryan Ronald Wilson Ph. D. (1926–2004) a szociológia címzetes docense volt az Oxfordi Egyetemen. 1963-tól 1993-ig az oxfordi All Souls College munkatársa volt, majd 1993-ban nyugalmazott munkatárssá választották. Több mint ötven éven át kutatta a kisebbségi vallási mozgalmakat Nagy-Britanniában, az Egyesült Államokban, Ghánában, Kenyában, Belgiumban, Japánban és más országokban. Dr. Wilson a szociológiai doktorátusát 1955-ben szerezte a London School of Economicsban, több tucat cikk szerzője volt, és több tucat könyvet írt, illetve szerkesztett, amelyek többek között: Sects and Society: The Sociology of Three Religious Groups in Britain (1961); Patterns of Sectarianism (edited, 1967); Religious Sects (1970, fordításban is megjelent franciául, németül, spanyolul, svédül és japánul); Magic and the Millennium (1973); Contemporary Transformations of Religion (1976, fordításban is megjelent olaszul és japánul); The Social Impact of the New Religious Movements (edited, 1981); Religion in Sociological Perspective (1982); The Social Dimensions of Sectarianism (1990); és A Time to Chant: the Soka Gakkai Buddhists in Britain (1994). Kiadott munkáit 1984-ben az Oxfordi Egyetem a díszdoktori cím (D. Litt.) adományozásával ismerte el. 1992-ben a belga Leuveni Katolikus Egyetem tiszteletbeli doktorrá avatta. 1994-ben a Brit Akadémia tagjává választották.
Szcientológia, társadalomtudomány és a vallás definíciója
James A. Beckford, szociológiaprofesszor Warwicki Egyetem, Anglia
Társadalmi változás és új vallási mozgalmak
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
A Szcientológia Egyház
Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsinki Egyetem, Finnország
Kapcsolat a Szcientológia és más vallások között
Fumio Szavada, a Josida‑sintó titkainak nyolcadik őrzője; elnök, Ahlul‑Bait Központ
A Szcientológia vallásos természete
Geoffrey Parrinder, metodista lelkész, professzor, összehasonlító vallástudomány, Londoni Egyetem
Vallási filozófia, vallás és egyház
G. C. Oosthuizen, a vallástudomány professzora, Durban-westville-i Egyetem, Natal, Dél‑Afrika
Szcientológia – Egy új vallás
M. Darrol Bryant, Vallástudományi Tanszék, Renison College, Waterlooi Egyetem, Ontario, Kanada
A hitehagyottak és az új vallási mozgalmak
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
Szcientológia: vallási rendszereinek és hitelveinek elemzése és összehasonlítása
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
Milyen megbízhatók a hitehagyottak beszámolói az új vallási mozgalmakról
Lonnie D. Kliever, Ph. D., a vallástudományok professzora
A Sea Organization és szerepe a Szcientológia Egyházon belül
Frank K. Flinn, Ph. D., a vallástudományok adjunktusa
A Szcientológia vallásos természetének rövid elemzése
J. Gordon Melton, Baylor Egyetem, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
A Szcientológia Egyház gyülekezeti szertartásai
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
Vallás-e a Szcientológia?
Alan W. Black, a szociológia docense, New England-i Egyetem, Armidale, Új‑Dél‑Wales, Ausztrália
Vallás-e a Szcientológia?
Dean M. Kelley, Krisztus Egyházai Amerikában Nemzeti Tanácsa
A vallási türelem és a vallási sokszínűség
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
Szcientológia – Egy Dél‑Afrikában jelen lévő vallás
David Chidester, az összehasonlító vallástudomány professzora, Fokvárosi Egyetem, Dél‑Afrika
Szcientológia: egy igazi vallás
Urbano Alonso Galán, a teológia és filozófia professzora, Gergely Egyetem, Róma
Szcientológia: egy módszer a szellemi önazonosításra
Mihail Szivercev, Orosz Tudományos Akadémia
Szcientológia: egy szertartásos közösség
Lonnie D. Kliever, Déli Metodista Egyetem
A Szcientológia és a vallásra jelenleg használt definíciók a társadalomtudományokban
Alejandro Frigerio, a szociológia docense, Katolikus Egyetem, Buenos Aires, Argentína
A Szcientológia és az iszlám – Összehasonlító tanulmány
Hadzsi Muhammad al‑Kaaim Szafa Szavada, elnök, Ahlul‑Bait Központ
A Szcientológia és a vallás
Christiaan Vonck, összehasonlító vallástörténeti tanszékvezető, Antwerpeni Egyetem, Belgium
Szcientológia – összehasonlítás a keleti és nyugati vallásokkal
Per‑Arne Berglie, vallástörténész professzor, Stockholmi Egyetem
A Szcientológia kozmológiája, antropológiája, etikai rendszere és módszerei
Régis Dericquebourg, a vallásszociológia professzora, III. Lille‑i Egyetem, Franciaország
A Szcientológia történeti-morfológiai vonatkoztatási rendszerben
Dario Sabbatucci, vallástörténész professzor, Római Egyetem
A Szcientológia igaz természete
Harri Heino, teológiaprofesszor, Tamperei Egyetem, Finnország
Szcientológia: vallási jellemzők
Frank K. Flinn, a vallástudományok adjunktusa, Washington Egyetem