A Szcientológia új vallás, sőt ez volt a 20. században megjelent egyetlen nagy világvallás. Mindössze hatvan év alatt a Szcientológia az amerikai kiindulópontjairól szétterjedve gyökeret vert a világ minden részén – és immár szokásszerűen és rendszeresen nyílnak új egyházai. Ebben az 1996-os cikkében Per-Arne Berglie professzor összehasonlítja a Szcientológiát a keleti és nyugati vallásokkal. Dr. Berglie rámutat, hogy a Föld minden vallását újnak tekintették egykor, arra utalva, hogy az új és a régebbi vallások között talán csak az idő és a társadalmi elfogadottság jelenti a különbséget. Azután megvizsgálja a Szcientológia vallásos jellegének sokféle dimenzióját – például az auditálás és a képzés természetét, a tudatosságot egy Legfelsőbb Lénnyel kapcsolatban, a gazdag teológiát és megváltáshoz vezető utat, az etikai és erkölcsi tanításokat, az egyházi struktúrákat és magukat az egyedi egyházakat. Dr. Berglie arra a következtetésre jut, hogy bár „sok a hasonlóság a keleti vallásokkal, abban, ahogy az emberi természetre tekintenek, és ahogy a hitelveket kialakítják”, végső soron „a szerveződése és a vallási szolgáltatások jobban emlékeztetnek a nyugati kereszténységre”. „Továbbá – és ez még fontosabb – a Szcientológia teljesen vallásként jelenik meg, és ezért természetes azt a véleményt kifejezni, hogy egy olyan közösségben, amelyben van vallásszabadság, biztosítani kell azokat az eszközöket, amelyek kielégítik a vallásos hit követőinek és tagjainak az igényeit.” Valóban, a Szcientológia-egyházakon belül nyújtott vallási szolgáltatások elengedhetetlenek a híveik spirituális fejlődéséhez, és az egyházban mindig szívesen látják az odalátogatókat.
Per-Arne Berglie Ph. D. vallástörténet-professzor a Stockholmi Egyetem Etnológia, Összehasonlító Vallástudomány és Gendertanulmányok Tanszékén. Kutatási területei közé tartozik a buddhizmus és a délkelet-ázsiai népi vallás, továbbá jelentős mennyiségű anyagot publikált ezekben a témákban svédül és angolul, többek között: Gudarna stiger ned: Rituell besatthet hos sherpas och tibetaner (Az istenek aláereszkednek: a serpák és a tibetiek rituális megszállottsága, 1983).
 
				Szcientológia, társadalomtudomány és a vallás definíciója
James A. Beckford, szociológiaprofesszor Warwicki Egyetem, Anglia
 
				Társadalmi változás és új vallási mozgalmak
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
 a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
 
				A Szcientológia Egyház
Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsinki Egyetem, Finnország
 
				Kapcsolat a Szcientológia és más vallások között
Fumio Szavada, a Josida‑sintó titkainak nyolcadik őrzője; elnök, Ahlul‑Bait Központ
 
				A Szcientológia vallásos természete
Geoffrey Parrinder, metodista lelkész, professzor, összehasonlító vallástudomány, Londoni Egyetem
 
				Vallási filozófia, vallás és egyház
G. C. Oosthuizen, a vallástudomány professzora, Durban-westville-i Egyetem, Natal, Dél‑Afrika
 
				Szcientológia – Egy új vallás
M. Darrol Bryant, Vallástudományi Tanszék, Renison College, Waterlooi Egyetem, Ontario, Kanada
 
				A hitehagyottak és az új vallási mozgalmak
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
 a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
 
				Szcientológia: vallási rendszereinek és hitelveinek elemzése és összehasonlítása
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
 a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
 
				Milyen megbízhatók a hitehagyottak beszámolói az új vallási mozgalmakról
Lonnie D. Kliever, Ph. D., a vallástudományok professzora
 
				A Sea Organization és szerepe a Szcientológia Egyházon belül
Frank K. Flinn, Ph. D., a vallástudományok adjunktusa
 
				A Szcientológia vallásos természetének rövid elemzése
J. Gordon Melton, Baylor Egyetem, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
 
				A Szcientológia Egyház gyülekezeti szertartásai
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
 a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
 
				Vallás-e a Szcientológia?
Alan W. Black, a szociológia docense, New England-i Egyetem, Armidale, Új‑Dél‑Wales, Ausztrália
 
				Vallás-e a Szcientológia?
Dean M. Kelley, Krisztus Egyházai Amerikában Nemzeti Tanácsa
 
				A vallási türelem és a vallási sokszínűség
Bryan R. Wilson, Ph. D.,
 a szociológia nyugalmazott docense, Oxfordi Egyetem
 
				Szcientológia – Egy Dél‑Afrikában jelen lévő vallás
David Chidester, az összehasonlító vallástudomány professzora, Fokvárosi Egyetem, Dél‑Afrika
 
				Szcientológia: egy igazi vallás
Urbano Alonso Galán, a teológia és filozófia professzora, Gergely Egyetem, Róma
 
				Szcientológia: egy módszer a szellemi önazonosításra
Mihail Szivercev, Orosz Tudományos Akadémia
 
				Szcientológia: egy szertartásos közösség
Lonnie D. Kliever, Déli Metodista Egyetem
 
				A Szcientológia és a vallásra jelenleg használt definíciók a társadalomtudományokban
Alejandro Frigerio, a szociológia docense, Katolikus Egyetem, Buenos Aires, Argentína
 
				A Szcientológia és az iszlám – Összehasonlító tanulmány
Hadzsi Muhammad al‑Kaaim Szafa Szavada, elnök, Ahlul‑Bait Központ
 
				A Szcientológia és a vallás
Christiaan Vonck, összehasonlító vallástörténeti tanszékvezető, Antwerpeni Egyetem, Belgium
 
				Szcientológia – összehasonlítás a keleti és nyugati vallásokkal
Per‑Arne Berglie, vallástörténész professzor, Stockholmi Egyetem
 
				A Szcientológia kozmológiája, antropológiája, etikai rendszere és módszerei
Régis Dericquebourg, a vallásszociológia professzora, III. Lille‑i Egyetem, Franciaország
 
				A Szcientológia történeti-morfológiai vonatkoztatási rendszerben
Dario Sabbatucci, vallástörténész professzor, Római Egyetem
 
				A Szcientológia igaz természete
Harri Heino, teológiaprofesszor, Tamperei Egyetem, Finnország
 
				Szcientológia: vallási jellemzők
Frank K. Flinn, a vallástudományok adjunktusa, Washington Egyetem